Dlaczego warto stosować dobry synbiotyk w trakcie podróży?

Biegunka podróżnych

Osoby podróżujące często cierpią na biegunkę podróżnych, a każdego roku ma miejsce około 12 milionów przypadków tej choroby1. Większość z nich jest spowodowana zakażeniem bakteriami2, które pochodzą ze skażonej żywności, wody lub innych płynów1. Jedną z przyczyn podatności turystów na biegunkę podróżną jest fakt, że mają do czynienia z różnymi typami żywności1, zawierającymi mikroorganizmy, do których ich flora bakteryjna jelit nie jest przyzwyczajona.

Podróże zagraniczne mogą również wpłynąć na naturalne mechanizmy obronne organizmu, zwłaszcza dobroczynne bakterie mikrobioty jelitowej (ekosystemu mikroorganizmów żyjących w przewodzie pokarmowym). Te ochronne drobnoustroje tworzą efekt bariery, która uniemożliwia szkodliwym mikroorganizmom kolonizację jelit1. Zmęczenie, zmiany stref czasowych oraz nieznane jedzenie mogą zakłócić mikrobiotę jelit1.

Znaczenie diety - uważaj, co jesz

Istnieje kilka rodzajów żywności, która podczas podróży zagranicznych stanowi szczególne ryzyko, i wobec której należy podjąć dodatkowe środki ostrożności. Należy do nich surowe lub niedogotowane mięso i owoce morza, jak również surowe, nieobrane owoce i warzywa. Woda z kranu, lód i produkty mleczne również mogą stanowić ryzyko wystąpienia biegunki podróżnych3.

Dlatego zadbaj, aby jeść tylko żywność ugotowaną i serwowaną na gorąco. Jedz tylko owoce i warzywa, które zostały umyte w czystej wodzie lub obrane ze skórki. Pij również tylko napoje, które znajdują się w fabrycznie zamkniętych pojemnikach. Istnieje ryzyko, że lód powstał z wody nieoczyszczonej, dlatego najlepiej go unikać3.

Jak chronić mikrobiotę jelitową niemowląt?

W przypadku niemowląt (poniżej szóstego miesiąca życia) najlepsze podejście to karmienie ich wyłącznie piersią. W przypadku niemowląt karmionych mlekiem początkowym przygotowywanym z proszku, proszek należy rozpuszczać w gorącej wodzie o temperaturze powyżej 70°C3. Wszystkie butelki i smoczki należy sterylizować wrzącą wodą.

Przygotuj się i dbaj o mikroflorę jelitową w podróży

Zapadalność na biegunkę podróżną zależy od części świata, do której podróżujesz. Wysokie wskaźniki (ponad 50%) występują w miejscach takich, jak Afryka Północna, Ameryka Łacińska, Środkowy Wschód i Azja Południowo-Wschodnia. Z kolei regiony takie, jak Europa, Ameryka Północna i Australia cechują się niską zapadalnością (poniżej 5-10%)1. Wyższe ryzyko mogą stwarzać również szczególne rodzaje takie jak statki wycieczkowe lub zespoły opieki zdrowotnej odwiedzające kraje rozwijające się1.

To nie znaczy, że nie należy odwiedzać obszarów, gdzie zapadalność na biegunkę podróżnych. Jednak - zależnie od tego, dokąd podróżujesz - najlepiej zastosować dodatkowe środki ostrożności, zwłaszcza, jeżeli podróżują z tobą małe dzieci.

Bądź zawsze przygotowany i weź ze sobą suplement diety ze szczepami bakterii kwasu mlekowego, aby uzupełniać i chronić mikroflorę jelitową w trakcie podróży.

 


Piśmiennictwo:
1. McFarland L. Travel Med Infect Dis. 2007:5; 97–105
2. Centers for Disease Control (CDC). ‘Traveler’s Diarrhea.’ Dostępne na stronie internetowej: http://wwwnc.cdc.gov/travel/yellowbook/2016/the-pre-travel-consultation/travelers-diarrhea. Dostęp: lipiec 2016
3. Centers for Disease Control (CDC). ‘Food & Water Precautions.’ Dostępne na stronie internetowej: http://wwwnc.cdc.gov/travel/yellowbook/2016/the-pre-travel-consultation/food-water-precautions. Dostęp: lipiec 2016